یادداشت مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی ۱۰ حضرت سیدالشهداء(ع) به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی ۱۰ حضرت سیدالشهداء(ع) به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) یادداشتی نوشت.
کد خبر: ۹۴۹۳۱۷۹
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حجت الاسلام کاووس عطایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر عملیاتی ۱۰ حضرت سیدالشهداء(ع) به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) در یادداشتی برای این خبرگزاری آورده است:

امام موسی کاظم(ع) در ۱۲۸ هجری در ابوا محلی بین مکه و مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگوارشان امام صادق(ع) و مادر بزرگوارشان حمیده خاتون می باشد. امام موسی کاظم(ع) در سال ۱۴۸ در سن ۲۰ سالگی بعد از شهادت امام جعفر صادق(ع) به امامت رسید. این امام بزرگوار ۳۵ سال امامت کرد و در زمان حضور ایشان چهار خلیفه عباسی به نامهای منصور، مهدی، هادی و هارون خلافت کردند.

منصور و هارون مقتدر ترین خلفای عباسی و مهدی و هادی جبار ترین خلفای عباسی بودند. جو اختناق سیاسی در حدی بود که پس از شهادت امام صادق(ع) شیعیان از لحاظ آشنایی با حقیقت دین غریبه بودند و اطلاع چندانی نداشتند تا جایی که عده ای فکر کردند که اسماعیل فرزند امام جعفر صادق(ع) بعد از صادق، امام است لذا فرقه اسماعیلی اسماعیلیه پدید آمد.

با وجود شرایط سیاسی، امام موسی کاظم(ع) صلاح ندیدند که اقدام سیاسی انجام بدهند لذا همچون پدر بزرگوارشان علوم اسلامی در گرایش های مختلف را ترویج کردند و از نفوذ فرهنگ بیگانه جلوگیری کردند و شبهات دینی را به نحو احسن پاسخ می دادند.

یکی دیگر از اقدامات فرهنگی آن حضرت تربیت شاگردانی مستعد همچون محمد بن ابی عمیر، علی بن یقطین و هشام بن حکم می باشد.

آن حضرت با مسلک های انحرافی مبارزه کردند و با علمای دربار و سران مکاتب فکری مناظره کردند.

تلاش های بی وقفه فرهنگی امام که باعث روشنگری مردم می شد باعث شد تا منصور، خلیفه عباسی تعدادی جاسوس را به مدینه اعزام کند و امام را زیر نظر داشته باشد. منصور عباسی شیعیان و علویان را تحت شکنجه و فشار قرار می داد و علمایی را برای دربار استخدام می کرد تا در مقابل امام موضعگیری بکنند. اما امام(علیه السلام) همچنان بر رهبری تشکیلات سری شیعی ادامه دادند، امامت دیگران را نفی کردند.

در نهایت امام موسی کاظم(ع) در سال ۱۷۹ زندانی شدند و در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ به شهادت رسیدند و در حوالی بغداد به خاک سپرده شدند.

جا دارد تا گلی از بوستان سخنان گوهر بار آن حضرت را تقدیم پیروان آن حضرت بنمایم؛ امام موسی کاظم(ع) در حدیثی می فرماید:"رجب شهر العظیم یضاعف الله فیه الحسنات و یمحو فیه السیئات، یعنی ماه رجب ماه بزرگی است از اول ما تا آخر ما پربرکت است، چون خداوند تبارک و تعالی کارهای شایسته را به نحو احسن قبول می فرمایند و گناهان را از بندگان پاک میکند."
خداوند به ما توفیق بدهد تا در این ماه پر برکت مشمول این حدیث بشویم، خداوند اجر زیاد به همه ما عنایت بفرماید.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار